05:48
Subuh
07:22
Dhuha
13:00
Zohor
16:22
Asar
18:58
Maghrib
20:10
Isyak

agensi 1 agensi 1 agensi 1 agensi 1

 | 

Piagam Pelanggan

Bahagian Pengurusan Dakwah

1

Bahagian Pengurusan Dakwah

Pengeluaran Kad Akuan Masuk Islam Dalam 15 Minit
3
Mengesan Status Berdaftar Saudara Muslim Di Wilayah Perkhidmatan Dalam Masa 5 Minit
5
Urusan Pengislaman dan Pendaftaran Pengislaman Dilakukan Dalam Tempoh 1 Jam
2
Pengurusan Dakwah
4
Mengeluarkan Statistik Pengislaman Dalam Tempoh 5 Minit

Bahagian Perkahwinan dan Pembangunan Keluarga

1

SURAT PERAKUAN NIKAH

1) Permohonan Surat Perakuan Nikah : 10 hari bekerja

2) Permohonan Surat Perakuan Nikah (salinan) :

• Asal : 10hari bekerja

• ⁠ Fotostat : 5 hari bekerja

3

CARIAN PENGESAHAN NIKAH, CERAI & RUJU’

1) Surat Pengesahan NCR: 5 hari bekerja

5

PENGURUSAN SIJIL KURSUS PRAPERKAHWINAN ISLAM

1) Pengeluaran Sijil Kursus Praperkahwinan dalam tempoh 3 hari bekerja dari tarikh permohonan.

2

SURAT PERAKUAN CERAI & RUJU’

1) Permohonan Surat Perakuan Cerai & Ruju’: 14 hari bekerja

2) Permohonan Surat Perakuan Cerai & Ruju’ (salinan):

• Asal :10 hari bekerja

• Fotostat : 5 hari bekerja

4

PENGURUSAN RUNDINGCARA DAN KHIDMAT NASIHAT KEKELUARGAAN

1) Rundingcara dan Khidmat Nasihat Kekeluargaan (walk-in) akan diberikan dalam tempoh 45 minit ke 1 Jam selepas permohonan didaftarkan didalam Sistem Pengurusan Perkahwinan Islam Malaysia (SPPIM).

2) Rundingcara dan Khidmat Nasihat Kekeluargaan (temujanji) akan diberikan dalam tempoh 14 hari dari permohonan diterima.

Bahagian Pelajaran

1

Mengurus dan menyelaras pengoperasian Institusi Pendidikan Islam (IPI) JAWI secara cekap dan efisien.

3

Memberikan maklum balas awal dalam tempoh 5 hari bekerja terhadap aduan awam yang diterima.

5

Memastikan semua dasar dan arahan pentadbiran dilaksanakan di semua Institusi Pendidikan Islam (IPI) JAWI.

7

Melaksanakan pemantauan terhadap Institusi Pendidikan Islam (IPI) JAWI sekurang-kurangnya 2 kali setahun secara menyeluruh.

9

Mengemukakan laporan Naziran kepada pihak berkepentingan dalam tempoh 14 hari bekerja selepas pemantauan.

11

Menyediakan laporan status aset dan prasarana bagi setiap suku tahun.

13

Melaksanakan peperiksaan awam (UPSRA) setahun sekali.

2

Mengurus permohonan pendaftaran Institusi Pendidikan Islam (IPI) JAWI  dalam tempoh 14 hari bekerja.

4

Menggubal dan menyemak dasar pendidikan Islam secara berkala sekurang-kurangnya sekali dalam tempoh 5 tahun.

6

Merancang dan melaksanakan sekurang-kurangnya 5 program latihan pembangunan profesionalisme guru setiap tahun.

8

Melaksanakan tindakan pembetulan hasil dari dapatan penaziran dalam tempoh 7 hari bekerja.

10

Merancang dan melaksana program-program pembangunan sahsiah, pembentukan akhlak dan kokurikulum murid setiap tahun.

12

Menyediakan dan menyelaras dokumen kurikulum yang sama bagi semua Institusi Pendidikan Islam (IPI) JAWI.

Bahagian Penguatkuasaan

1
Bersedia menerima aduan kesalahan jenayah syariah 24 jam sehari
3
Menjalankan operasi ke atas kesalahan boleh tangkap dalam masa 24 jam selepas menerima aduan.
2
Membuat risikan ke atas aduan yang munasabah dalam masa 24 jam
4
Menjalankan siasatan bagi kesalahan jenayah syariah dalam tempoh yang munasabah

Bahagian Khidmat Pengurusan

Kami akan memastikan pengurusan pentadbiran, kewangan, sumber manusia, perhubungan awam, teknologi maklumat  dan perolehan yang lebih dinamik dan kompeten bagi memastikan operasi JAWI berjalan lancar:

1
Surat-surat hantar tangan yang diterima sebelum jam 9.00 pagi akan dihantar sebelum jam 12.45 tengahari, bagi surat-surat yang dihantar selepas jam 9.00 pagi akan dihantar pada jam 2.00 petang;
3
Dewan/Bilik Mesyuarat diselenggara dan sedia untuk digunakan sekurang-kurangnya satu (1) jam sebelum acara/mesyuarat dibuat;
5
Menyediakan Pesanan Tempatan dalam masa tujuh (7) hari selepas permohonan lengkap diterima;
7
Menguruskan pengesahan pelantikan dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh dokumen lengkap diterima;
9
Setiap aduan awam terhadap JAWI dijawab dalam tempoh lima (5) hari bekerja;
11
Bertindak dalam masa dua (2) jam bagi setiap aduan pelanggan yang diterima melalui talian Helpdesk ICT;
13
Semua Perolehan Tender hendaklah diselesaikan selewat-lewatnya 6 bulan selepas tawaran dibuka.
2
Pengesahan tempahan kenderaan oleh pegawai/kakitangan Jabatan diberi dalam tempoh satu (1) hari sebelum perjalanan dibuat;
4
Bekalan pejabat yang dipohon dari stor jabatan dikeluarkan serta-merta selepas permohonan lengkap diterima;
6
Pembekalan secara pembelian terus diuruskan dalam masa empat belas (14) hari dari tarikh permohonan diterima;
8
Menguruskan pengesahan dalam perkhidmatan dalam tempoh satu (1) minggu dari tarikh dokumen lengkap diterima;
10
Semua Perolehan Sebut Harga hendaklah diselesaikan selewat-lewatnya 3 bulan selepas tawaran dibuka;
12
Semua Perolehan Pembelian Terus hendaklah diselesaikan selewat-lewatnya 3 minggu selepas tarikh sebut harga dipelawa;
avatar-title
avatar
Ustaz Wi @ JAWI Chatbot
avatar
welcome-avatar السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
avatar
Selamat datang ke Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.
avatar
Salam perkenalan, saya Ustaz Wi, pembantu maya anda.
avatar
Boleh kongsikan nama tuan/puan?
avatar